مجله آستیاگ

ساخت صندلی پلاستیکی: صندلی های پلاستیکی چگونه ساخته می شوند؟

ساخت صندلی پلاستیکی: صندلی های پلاستیکی چگونه ساخته می شوند؟

بعد از این که در مطالب قبلی مشخصات و تاریخچه صندلیهای پلاستی را یاد گرفتیم شما از خود خواهید پرسید، صندلیهای پلاستیکی چگونه ساخته می شوند؟

صندلی ها به سه روش اصلی ساخته می شوند. این روشها شبیه هم هستند زیرا همه از قالب استفاده می کنند. ولی، ظرافت و تکنولوژی استفاده شده برای این صندلیها کاملاً متفاوت است.

  1. قالبگیری دورانی

گام اول در این فرایند قالبگیری دورانی است. در قالبگیری دورانی، یک قالب فلزی بزرگ در آن پلیمر پلاستیک تزیق می شود. بعد پلیمر پلاستیکی در معرض دمای بالا قرار می گیرد. قالب در همه جهت ها می چرخد به طوری که پلیمر پلاستیکی بتواند شکل قالب را بگیرد. در این روش، صندلیهای سوراخ یا قطعات صندلی ساخته می شوند.

  1. قالبگیری تزریقی

در این روش، پلیمر پلاستیکی در دمای جوش پیش گرمایش می شود و مستقیماً به یک قالب فلزی تزریق می شود. بعد، پلاستیک خنک می شود. پلاستیک باید خیلی آهسته تزریق شود تا مانع شود که پلاستیک شکلی غیریکنواخت بگیرد. این روش احتیاج به هیچ حرکت دورانی ندارد. نتیجه نهایی یک صندلی پلاستیکی یک تکه است.

  1. قالبگیری تزریقی با گاز

این روش قالبگیری شبیه قالبگیری تزریقی استاندارد است. ولی این روش عمدتاً از گاز استفاده می کند. گاز در قالب می رود، و در سرعتهای بالا به دوران در می آید. این عمل پلاستیک ذوب شده را به قسمتای خاص قالب هل می دهد تا به صندلی شکل دلخواه را بدهد. این تکنیک منجر به یک صندلی پلاستیکی می شود که ترکیبی از سوراخ و قطعات صلب است.

ساخت صندلی پلاستیکی: انواع مختلف صندلی پلاستیکی که امروزه در بازار هست

صندلیهای پلاستیکی مختلفی در بازار هست. یک روش دسته بندی آنها با نوع جنس پلاستیک است. عمدتاً دو نوع پلاستیک وجود دارد: ترموپلاستیک و پلاستیک ترموستینگ.

سطل زباله پلاستیکی جنس خوب از کجا بخرم ؟

  1. ترموپلاستیک

این نوع پلاستیک می تواند نرم شود و وقتی در معرض گرما قرار گرفت در قالب ریخته شود و وقتی خنک شد سخت می شود. این پلاستیک ها می توانند چندین بار گرم شوند و شکل بگیرند بدون این که به خصوصیات شیمیایی آنها آسیبی وارد شود. اینها برای ساخت صندلیها خیلی عالی هستند زیرا آنها را می توان بازیابی و تغییر شکل داد. چند نوع ترموپلاستیک وجود دارد:

الف. نایلون

نایلون یکی از رایجترین انواع ترموپلاستیک است. آن خیلی محکم است و در عین حال خیلی شکل پذیر است! آن می تواند مثل یک رشته کِش بیاید. نایلون می تواند به هر شکلی قالب ریزی شود. این صندلیها در برابر تغییرات دمایی مقاوم هستند و نشستن طولانی مدت بر آنها راحت است.

ب. آکریلیک

اکریلیک نیز یک نوع ترموپلاستیک خیلی رایج است. این صندلیها به راحتی تمیز می شوند و به UV مقاوم هستند. این پلاستیکها یکی محکمتر از نایلون هستند ولی سازگاری شان کمی کمتر است. با این حال، صندلیهای اکریلیک غیرسمی هستند و برای محیط زیست خوب هستند.

ج. PVC

این نوع پلاستیک سخت و محکم اما سبک است. آن می تواند قالب ریزی شود، اما از دیگر انواع ترموپلاستیک انعطاف کمتری دارد. آن با دوام است و اقتصادیترین گزینه در بازار مبلمان پلاستیکی است. این صندلیها نیازی به نگهداری از وقتی خریده شدند ندارند.

د. پلی پروپیلن

پلیتن یکی از رایجترین انواع ترموپلاستیک است. صندلیهای ساخته شده از پلی پروپیلن نمی شکنند و سبک هستند. اینها به هر گونه آسیبی، سفیدک یا فرسودگی آب و هوا مقاوم هستند. این نوع از پلاستیک حس و پرداخت نهایی طبیعی دارد که آن را بی نظیر می سازد!

ه. پلیتن

این گونه یک پلاستیک مندرس با بافتی مومی است. این نیز می تواند بیش از یک بار قالب ریزی و پیچیده شود. این صندلیها ضد ضربه، مستحکم، ضد قر شدن و ضد زنگ نیز هستند!

  1. پلاستیکهای ترموستینگ

پلاستیکهای ترموستینگ با حرارت دادن در دمای بالا و خنک سازی بعد از آن شکل میگیرند. اول، پلیمر مایع است و بعد از در معرض دما قرار گرفتند به نحو بازگشت ناپذیر صلب می شود. بعد گیرش، پلاستیکهای ترموستینگ نمی توانند با حرارت تغییر شکل دهند. آنها سخت و محکم می شوند. اینها می توانند برای ساخت صندلیهای پلاستیکی عالی استفاده شوند. تنها دغدغه در مورد این صندلیهای پلاستیکی این است که بازیافت پذیر نیستند. اینجا انوع پلاستیکهای ترموستینگ برای صندلیها است:

الف . باکلیت

باکلیت یک ترکیب پلاستیک است که با عناصر مصنوعی ساخته شده است. آن برای ساخت سازه های مبلی قوی استفاه می شود. آن یک ماده محکم و قوی است. با این حال، باکلیت امنترین نوع پلاستیک نیست. بهتر است از آن اجتناب شود و ماده مبلمانی پلاستیکی ایمنتری که در بازار هست را انتخاب کرد.

ب. اپوکسی رزین

این نوع پلاستیک در شکل خمیر است و بعد جامد می شود. آن یک مصالح مرکب سبک و محکم است. اپوکسی رزین برای ساخت سازۀ صندلیهای پلاستیکی استفاده نمی شود. آن به عنوان پوشش روی صندلیهای پلاستیکی به عنوان لایه محافظ استفاده می شود. آن مانع سایش، قر شدن و خرابی از هر نوعی می شود. اپوکسی رزین کاربردهای دیگری نیز دارد. آن به عنوان پوشش فلز، و اجزای الکترونیک و الکتریکال ، LED ، عایقها ، چسبها و غیره استفاده می شود.

ج. ملامین

این نوع پلاستیک ضخیم و قوی است. می توانید آن را به هر شکلی قالب ریزی کنید اما تغییر شکل آن غیرممکن است. ملامین پلاستیک خیلی بادوام است. آن برای ساخت صندلیها استفاده می شود، اما خیلی برای ساخت ظروف، کفپوشهای لامینیت و تخته های وایتبورد استفاده می شود. آن همچنین به عنوان ماده ضد صدا یا عایق صدا استفاده می شود.

می توانید صندلیهایی از جنس تمام این مواد پلاستیکی پیدا کنید. با این حال، باید با دقت آن که برایتان مناسب است را انتخاب  کنید. ترموپلاستیکها برای استفاده بلند مدت بهتر هستند. پلی پروپین ترموپلاستیک رایجترین گزینه است. آن برای محیط زیست سالمتر است زیرا قابلیت بازیافت دارد.

قیمت سطل زباله مکانیزه چنده ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *