مجله آستیاگ

تاریخچۀ صندلی های پلاستیکی

صندلیهای پلاستیکی مزایای جالبی دارند که در مطالب قبلی گفتیم. نگاهی به تاریخچه صندلی های پلاستیکی بیندازیم و خط سیر تحول صندلیهای پلاستیکی را بررسی کنیم.

دهه 1940

اولین پلاستیکی که طراحی شده بود اولین بار در کانادا در سال 1946 تولید شد. آن صندلی طراحی ساده ای داشت اما با این وجود طراحی اش خیلی مدرن بود. این صندلی مونوبلاک نام داشت. همانطور که نامش نشان می دهد، این صندلیها از قطعات مختلف که سر هم شوند ساخته نشد، بلکه همه اجزای صندلی از یک تکه بوده است.

دهه 1960

بعد از موفقیت نسبی صندلی مونوبلاک، طرحهای صندلی جدیدی برای تقریباً دو دهه ظاهر نشد. در 1960 ، یک طراح دانمارکی به نام ورنر پانتون صندلی پانتون که در جهان معروف است را با ظاهر پسامدرن عصر فضایی طراحی کرد. آن یک موفقیت کامل بود. همان سال یک صندلی poly-COR ظاهر شد.

در سال 1964 معمار و طراح هلموت بتزنر صندلی بوفینگر aka BA1171 را طراحی کرد. آن بزرگترین پدیدۀ بعدی در آن زمان در زمینۀ مبلمان پلاستیکی بود. این صندلیها بدون درز، قابل روی هم سوار شدن و سبک وزن بودند.

سال بعد یک طرح جدید صندلی آمد، به نام صندلی یونیورسال، اولین صندلی تمام پلاستیک که از تکنیک تزریق و قالب استفاده کرد که پنج قطعه مختلف که به هم قالب شده بودند بود.

دهه 1970

یک صندلی پلاستیکی مونوبلاک دیگر وجود داشت که عناصر معماری یونانی در ساختار آن استفاده شده بود. صندلی ظاهر یک چهارپایه کج مجلل با پرداخت نهایی کلاسیک را داشت. اسم آن صندلی کاپیتلو بود، که توسط فراکنو اودریتو و پیرو گاتی برای شرکت طراحی پیشرو ایتالیایی به نام گوفرام طراحی شده بود.

قیمت سطل زباله پلاستیکی بزرگ چنده  ؟

 

دهه 1980

در سال 1983 صندلی رزینی Grosfillex تولید شد که شکافهایی در پشت و دسته های جالبی داشت. این صندلی طراحی راحت و عملیاتی ای داشت. این صندلیها حتی امروزه چه در اماکن عمومی چه در جاهای خصوصی خیلی پرکاربرد هستند.

دهه 1990

صندلی انتظار در 1997 توسط متیو هیلتون طراحی شد. آن طراحی ساده ای دارد، با چهار پایه، و نه دسته، و پشتی با ارتفاع متوسط. این صندلی یک پرداخت نهایی مات (غیربراق) دارد که به آن ظاهری قدیمی می دهد. علی رغم ظاهر ساده اش ، آن نمادی از راحتی در نظر گرفته شد.

دهه 2000

عصر زیبایی شناسی: صندلی Poly با طراحی بی نظیر موفقیت این دهه بوده است. این صندلی کوتاه و قوی چیزی بین صندلی و چهارپایه است. آن روی چهار پایه می ایستد اما ساختاری ظرف مانند دارد که به عنوان نشیمنگاه و جای بازو عمل می کند. آن ترکیبی از طراحی پست مدرن و مینیمال است.

تاریخچۀ صندلی های پلاستیکی: داستان صندلیهای ورنر پانتون

در اروپای بعد از جنگ بود که قدرتی جدید در صحنه وارد شد که روش زندگی مردم را تغییر داد و آن پلاستیک بود. طراح تجربه گرای دانمارکی ورد پانتون که شیفته پلیمر بود که می توانست به هر شکلی قالب ریزی شود و تولید انبوه داشته باشد از خیال خود استفاده کرد: صندلی ای که یک تکه ساخته شده باشد. چالش این بود که کسی را پیدا کند که بتوان آن را تولید کند.

«14 تا 20 تولید کننده سعی کردند آن کار را کنند ولی همه پروژه را به دلایل مختلف رد کردند» پانتول این را به فلبوم گفت. ولی انها قبول کردند که وظیفه را انجام دهند.

در عرض چهار سال ده نمونه اولیه ارائه شد و به صندلی پانتون معروف شد، صندلی ای با پلیستر که با فایبرگلاس تقویت شده و لامینینت شده است و در نمایشگاه مبلمان کلن رونمایی شد.

گرچه این صندلی یک نماد شد، اما ترکیب نبدی آن ثابت نبود. پانتون و ویترا بی وقفه مواد جدید را آزمایش می کردند تا به دوام زیاد و سادگی تولید برسند بین مواد مختلف نوسان می کردند.

اکهارت میز رئیس طراحی در ویترا گفت « کمیت بزرگی از این صندلی ها از ابتدای طراحی آن درست شده است». آن صندلی ای نیست که قیمت آن 4 یا 5 رقم باشد. اما همه مشتریها با هر بودجه ای می توانند آن را تهیه کنند.

برگرفته از این منبع

کارخانه تولید سطل زباله استیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *